Dagens laboration.
Idag hade vi dagens laboration. Vi diskuterade om matematik på olika språk och varje elev skrev siffror från 1 till 21 på sitt språk. När vi slutade med skrivning på tavlan efter diskuterade om likheter och skillnader. Det fanns mellan språket. Mina klasskamrater tror att portugesisk och finsk var mest logiska mattespråket av era språk och burmesisk kanske. Jag tror att för varenda sitt språket är logiskt och lättare, t.ex. för mig mitt moderspråk är rysk och jag pratar grekisk också, men när jag räknar i förståndet , jag kan räkna på grekisk och rysk men när jag multiplicerar jag tänker mera ryska eller när jag vill kontrolera mig jag tänker på mitt hemspråket.
Min erfarenheter av matematik och matematikundervisning i Ryssland. När jag har studerat i Ryssland vi har trott att matte vara en av svårare lektion i skolan. Vi hade matte varje dag och vi skrev ofta test. Det
var jobbigt. Jag tror att undervisningen i skolan i mitt hemland och i Sverige finns skillnad. I Ryssland ger matte av imponerande omfång än i Sverige, men jag tänker kanske att behöva inte så mycket matte för elever. När någon vill fortsätta lära matte i framtiden då de behöver så mycket matte, men om någon vill studera nåt annat kanske de behöver bara generell matte.
Idag hade vi dagens laboration. Vi diskuterade om matematik på olika språk och varje elev skrev siffror från 1 till 21 på sitt språk. När vi slutade med skrivning på tavlan efter diskuterade om likheter och skillnader. Det fanns mellan språket. Mina klasskamrater tror att portugesisk och finsk var mest logiska mattespråket av era språk och burmesisk kanske. Jag tror att för varenda sitt språket är logiskt och lättare, t.ex. för mig mitt moderspråk är rysk och jag pratar grekisk också, men när jag räknar i förståndet , jag kan räkna på grekisk och rysk men när jag multiplicerar jag tänker mera ryska eller när jag vill kontrolera mig jag tänker på mitt hemspråket.
Min erfarenheter av matematik och matematikundervisning i Ryssland. När jag har studerat i Ryssland vi har trott att matte vara en av svårare lektion i skolan. Vi hade matte varje dag och vi skrev ofta test. Det
var jobbigt. Jag tror att undervisningen i skolan i mitt hemland och i Sverige finns skillnad. I Ryssland ger matte av imponerande omfång än i Sverige, men jag tänker kanske att behöva inte så mycket matte för elever. När någon vill fortsätta lära matte i framtiden då de behöver så mycket matte, men om någon vill studera nåt annat kanske de behöver bara generell matte.
Kloka ord. Det är nog så att vi alla räknar på vårt modersmål vilket det än är och att det är svårt att räkna på ett annat språk. Sedan kan det vara så att det är lättare att lära sig räkna på vissa språk, eller vad tror du? Om talen är uppbyggda väldigt logiskt som burmesiska eller finska kan det ju vara lättare att räkna huvudräkning. eller vad tror du? Nu är det ju så att du är väldigt duktig på matematik och räkning, vilket säkert är ett resultat av att du dels är duktig och flitig och dessutom hade du mycket matematik i den ryska skolan.Jag är övertygad om att ju mer du tränar desto bättre på matematik blir du.
SvaraRadera