Dagens laboration.
Idag var vi dagens laboration. Huvudfråga var ,,Hur gör man när man räknar huvudräkning? Första talade vi
hur gör du när du räknar addition i huvudet. Läraren introducerar en uppgift för våra gruppen:
15+28=
Det har olika lösningsstrategier när man räknar i huvudet.När jag räknar 15+28= första jag räknar 15+20=35 och sen jag räknar 35+8=43 . Jag delar i huvudet automatisk 8= 5+3 och det är lättare till mig efter jag vet att 35+8=43. Det finns olika sätt att addera i huvudet: räkning från storsta termen t.ex 45+48=
i början adderar jag 45+40; att byta plats t.e när jag addera 7+9 jag byter plats 9+7 därför att från 9 till 10
behöver bara en , för att 7 till 10 behöver 3; dela upp talen i termer t.ex 18+24 jag delar 24 till 20 och 4
och sen jag adderar 18+20=38+4=42; överslagsräkning eller rundatal t.ex. 39+16= jag avrunda 39 till40
och adderar 40+16=56-1=55 det är samma 39+16=55.
Jag visste allt sätt att addera i huvudet , men överslagsräkning eller rundatal jag kände idag. Det var mycket intressant.
Idag var vi dagens laboration. Huvudfråga var ,,Hur gör man när man räknar huvudräkning? Första talade vi
hur gör du när du räknar addition i huvudet. Läraren introducerar en uppgift för våra gruppen:
15+28=
Det har olika lösningsstrategier när man räknar i huvudet.När jag räknar 15+28= första jag räknar 15+20=35 och sen jag räknar 35+8=43 . Jag delar i huvudet automatisk 8= 5+3 och det är lättare till mig efter jag vet att 35+8=43. Det finns olika sätt att addera i huvudet: räkning från storsta termen t.ex 45+48=
i början adderar jag 45+40; att byta plats t.e när jag addera 7+9 jag byter plats 9+7 därför att från 9 till 10
behöver bara en , för att 7 till 10 behöver 3; dela upp talen i termer t.ex 18+24 jag delar 24 till 20 och 4
och sen jag adderar 18+20=38+4=42; överslagsräkning eller rundatal t.ex. 39+16= jag avrunda 39 till40
och adderar 40+16=56-1=55 det är samma 39+16=55.
Jag visste allt sätt att addera i huvudet , men överslagsräkning eller rundatal jag kände idag. Det var mycket intressant.
Du är mycket duktig i huvudräkning och har säkert mött de flesta strategierna tidigare, men det kan ändå vara kul att se om det finns någon som tänker annorlunda.
SvaraRaderaDet du skulle kunna tänka på är hur du skriver dina "tankemönster" på bloggen. Om du vill att läsaren säkert ska förstå hur du tänker bör du vara noga med att "inte skända likhetstecknet" utan i stället skriva om hela uttrycket så man ser hur du tänker.Du kan skriva dina tankar i olika steg. T.ex 48+97= 97+48= 97+40+5+3=97+3+40+5=100+45=45. Eller om du vill dela upp det du skrivit: 97+3=100, 40+5=45
100+45=145 Då är det alltid sant att det som står på vänster sida är lika med det som står på höger sida.
/Birgitta
Jag blev väldigt imponerad av dig i dag Kermen eftersom du både var väldigt kvicktänkt och välformulerad. Du kom snabbt fram till vilken strategi du ville använda för huvudräkning när olika tal presenterades. När du förklarade hur du tänkte, använde du hela tiden matematiskt språk. Jag ser att både du och jag lärde oss nya saker i dag, du lärde dig runda tal och avrundning, och jag lärde mig att "räkna på". Om det nu heter så när man räknar 46-33 genom att räkna 33+10=43 - och 2 kvar till 45 - 10+2=12.
SvaraRaderaTack för din kommentar, jag tror att du har ett fel i ditt exemplet. Om jag har förstått rätt det heter att göra lika tillägg.
SvaraRaderaJapp! Det stämmer säkert. Vi får höra med Lotta och Birgitta :)
SvaraRadera